Oli eilen lähellä, ettei pelti rytissyt, hyvät jarrut ja nopeat refleksit pelasti onneksi.


Ajoin satasen alueella suoralla ja katoin, et joku iso lintu (kukkofasaani tai vastaava) ylittää tietä ja pysähtyi mun ajamalle kaistalle reunaviivan tien puolelle. Meinasin eka, että hidastan, kun ei tiiä miten se lintu siitä liikkuu ja minne suuntaan, mutta se oli kuitenkin jo niin reunas, niin aattelin ohittaa sen toiselta kaistalta. Samalla kun laitoin vilkun vasemmalle, mietin että tajuaakohan takana tuleva auto (tai sen kuljettaja lähinnä), että oikeasti vaihdan kaistaa keskellä suoraa. Just kun lähdin linnun ohitukseen, takana tuleva auto meinas lähteekin mun ohitukseen, joten pyörsin takas ja jarrutin, etten törmäis siihen lintuun. Se takana oleva säikähti kai kans sitä yhtäaikaista kaistan vaihtoo, kun vaihto mun perässä takas ja olikin sitte siinä perässä, kun jarrutin, mutta onneks se oli nopee reaktioissaan ja ei rysähtäny perään. Niin ja se lintu, se ei menny sinne minne oli menossa, vaan lähti lentoon takas tulosuuntaansa ja lehahti sulan verran ohi mun auton puskurin.

Takana tullut ajoi vielä pitkään mun perässä, mutta ei lähtenyt ohi, vaikka tilaisuuksia olisi ollut monta. Ainakin se oppi, että jos edessä ajava vilkuttaa vasemmalle, ei kannata lähtee ohittamaan. Ja mä seuraavan kerran, kun on joku elukka tiellä vaikka ihan reunassakin, hidastan ennakolta.