Varmaankin kaikki autoilijat ovat joskus ajaneet "kiinni" edellämenevän takapuskurissa ja toisaalta olleet itse siinä autossa, jonka puskurissa kyyläätään. Taajamassa nyt tietenkin luonnollisesti ajetaan pienemmin välein toisiin, mutta maantieajoa lähinnä tarkoitin, vaikka toki taajamassakin voi ajaa liian lähellä edellämenevää. Syynähän voi olla esim. että kyttää ohituspaikkaa, mutta myös ihan vain ajattelemattomuus ja varmaan joillakin myös ihan vaan typerä käytös ja piittaamattomuus. Vai ollaanko sitä niin taloudellisia, että kulutusta pienentääkseen ajetaan edellämenevän imussa?

Meillä Jekun (ja myös aikanaan Tempun) kanssa on useitakin kertoja joku perässä roikkunut lyhemmän tai pidemmän matkaa. Meille onkin kehittynyt tietty tyyli reagoida niissä tilanteissa, jossa on tavoitteena saada takana tuleva joko jättämään meihin enemmän etäisyyttä tai sitten ohittamaan. Tieosuudesta vähän riippuen käydään kaikki vaiheet läpi tai jätetään ensimmäiset kohdat välistä.

1. Odotetaan 1-2:den hyvän ohituspaikan verran, josko menisi edelle.

2. Jos ohi ei mennä, seuraavan hyvän ohitustilanteen tullessa näytetään vilkulla, että menkää nyt sinne edelle, ettei tarvi puskurissa kiinni ajaa.

3. Jos edelleenkään ei ohitusta tapahdu, vilkautetaan jarruvaloja. Tarpeen mukaan uusitaan kerran, pari.

4. Ja jos tämänkin jälkeen ollaan vielä liian lähellä meitä, niin olkoot sitten, mutta meidän vauhti hidastuu koko ajan niin kauan, että tapahtuu se, mitä me halutaan, eli jätetään se kunnon turvaväli tai mennään meistä ohi.

Moni meneekin viimeistään nelos-kohdassa ohitse, mutta onpa niitäkin, jotka satasen alueella ajavat meidän perässä kuuttakymppiä, varsinkin jos tie sattuu olemaan mutkainen. No, itsepähän halusivat kulkea meidän kanssa yhtämatkaa, me ei niitä peräämme haluttu.