Tänään pakkasta sellaiset -20 ja Jekku lämmössä ennen kuin lähdettiin ajelemaan töihin reilun 10 kilsan matka. Tokavipassa risteyksessä Jekku sammahti, niinku viime talvena muutaman kerran, käynnistin vaan vauhdista uudelleen ja hyvin päästiin töihin. Palkkaa kerryttämässä vierähti pikkasen yli kolme tuntia, Jekku joutui valitettavasti sen ajan värjötellä kylmissään taivasalla enkä töissä laita lämpöön kuin vasta pidempään ollessa. Vai lähteeköhän moottorista kolmessa tunnissa kaikki lämpö hus veke pois?

No, enivei, työnantaja oli lähdössä pois mun kanssa samaan aikaan ja sanoi katsovansa, että saan Jekun käyntiin, kun on näin kylmä. Mä poistin epäilyt kehumalla Jekun aina käynnistyneen ja Temppu on kerran joutunut näin kylmästä lähtemään liikkeelle ihan kylmänä eikä mitään ongelmia ollut. Työnantaja sit lähti minuutin ennen mua.

Jekku käynnisty moitteettomasti ja lähdettiin kotimatkalle. Mä jopa ajattelin, että Jekku varmaan tykkäs, kun kehuin sitä ja olin niin luottavainen. Oltiin Jekun kanssa just tultu pimeältä maantieltä katuvalaistuun taajamaan, kun vaihdetta pienemmälle vaihtaessa Jekku sammu. No ei täs mitään, kunhan käynnistän uudelleen, mut en ehtinyt, kun Jekku jo pimeni ihan täysin. Meni ihan pimeeksi, ei näytön valoja, ei mitään. Tuumasin, jotta tais siltä simahtaa akku.

Eipä siinä mitään, 1,5km enää kotiin ja alamäkeen Jekku rullas nätisti puolen kilsan verran, että päästiin hyvälle paikkaan pysähtymään. Soitin hepulle ja se tuli hakeen mut kotiin, sillä välin Jekkuun palaili virtaa sen verran, että valot olis saanu päälle ja näytön valot sytty, mut käynnistykseen ei ees yrittänyt inahtaa. Heppu haki kaverinsa kanssa Jekun ja ovat nyt tunnin olleet tutkailemassa sitä.

Että ei pitäisi liikaa kehua, varsinkaan exiä, eikä varsinkaan nyxän kuulleen. Muistinpa tässä, että viime viikollakin torstaina toiselle työnantajalle oikein hehkutin Temppua, miten olin siihen aina tosi tyytyväinen, mut että heppu se vaan halus mulle uuden auton. Jekku parka, sille oli liikaa kuulla näin lyhyen ajan sisällä noin paljon kehuja Tempusta. Anteeks.

Mut on se vaan niin ihana, niinku Temppukin oli, että vaikka haluaa tehdä jekkuja/temppuja, niin tekee ne kuiteskin aina niin, ettei siitä aiheudu mulle harmia. On ne vaan fiksuja ja niin luottamuksen arvoisia. Nytkin Jekku ois voinu sammua pimeälle maantielle ylämäkeen ja ois voinu käydä huonosti, nyt sammu valoisaan alamäkeen lähelle kotia. Kiitos siitä!